wtorek, 1 grudnia

O jarzynach inaczej, czyli warzywa w ciastach i tortach

Zgodnie z zasadami zdrowego odżywiania codziennie powinieneś spożywać około 5 porcji warzyw i owoców. Są nie tylko zdrowe i niskokaloryczne, lecz przede wszystkim zawierają cenny błonnik, potas, kwas foliowy, a także wartościowe witaminy, pozytywnie wpływające na Twoje samopoczucie i wygląd. Im więc będzie ich więcej w Twoim jadłospisie, tym lepiej. Jak tego dokonać? Przemycać je sobie również w słodkich wypiekach! Któż oprze się słodkiej muffince z cukinią, kawałkowi ciasta marchewkowego czy tortu z burakami? O tym świetnym sposobie na urozmaicanie nie tylko swojej, lecz również diety najmłodszych, opowiemy w najnowszym materiale.

Cukinia niejedno ma imię

Wspomniane już cukiniowe muffiny to niejedna osłona tego uniwersalnego warzywa. Choć zazwyczaj kojarzy nam się z daniami wytrawnymi, jest doskonałym uzupełnieniem słodkich ciast. Jest delikatna, soczysta i bardzo dobrze poddaje się obróbce (nie trzeba jej nawet obierać ze skórki, wystarczy zetrzeć na tarce). Jej łagodny smak doskonale komponuje się z konsystencją ciast. Co więcej sprawia, że wypieki są bardziej wilgotne (zmniejszając tym samym ilość potrzebnego tłuszczu), zapobiega też ich wysuszeniu. Świetnie smakuje w połączeniu z pestkami dyni lub ananasem.

Prawie jak owoc – marchewka

Chyba najbardziej popularne wśród słodkich wypieków warzywo, które pod postacią surową, gotowaną, miksowaną w blenderze lub startą na tarce, jest bardzo często głównym składnikiem wielu ciast i tortów np. w http://asprod.com.pl/cukiernia. Marchew, bogata w naturalne cukry (które zmniejszają ilość tego składnika w przepisie), beta karoten, prowitaminę witaminy A, błonnik, witaminy K i C oraz z grupy B, jest więc nie tylko smacznym dodatkiem, lecz przede wszystkim bardzo zdrowym. Nie wszyscy wiedzą, że w wielu krajach uważana jest nawet za owoc, np. w Portugalii, gdzie robi się z niej dżemy. Ponadto świetnie komponuje się z cynamonem, gałką muszkatołową, kardamonem, czy przyprawami piernikowymi, a także z orzechami – włoskimi, makadamia czy laskowymi.

Słodkie buraczki

Choć wydawać by Ci się mogło, że pasują jedynie do niedzielnego obiadu, buraki to kolejne warzywo cudownie komponujące się ze słodkimi wypiekami, szczególnie tymi z czekoladą. Jego barwa sprawia, że wszystkie ciasta i biszkopty z jego dodatkiem (lub soku buraczanego) zmieniają kolor na jasnoróżowy bądź intensywnie ciemnoczerwony. Nie wpływa to jednak na smak owych produktów, a jedynie na ich wilgotność i aksamitną konsystencję. Co ważne, warzywo to jest prawdziwą bombą witaminową – zawiera witaminy A, B i C, beta karoten, potas, magnez, kwas foliowy i błonnik. Świetnie komponują się z daktylami i skórką pomarańczową, a co najważniejsze, są zdrowym źródłem energii – naturalny cukier w nich zawarty wydziela się stopniowo (w przeciwieństwie np. do czekolady), przez co dostarcza energii na dużo dłużej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*