czwartek, 22 lutego

Najlepszy sposób odżywiania się dla sportowców- czyli jaki?

Intuicyjnie za pewne każdy z nas czuje, że osoby, które dużo ćwiczą i trenują powinny odżywiać się trochę inaczej od osób, które wykazują niską aktywność fizyczną na co dzień. Podczas treningów spala się bowiem duże ilości kalorii, które w pewien sposób trzeba uzupełniać po to, aby mieć energię na więcej. Odpowiednia dieta daje bowiem siłę do działania, ale też warunkuje nasze sukcesy w danej dyscyplinie. Pozwala na to, aby organizm był w stanie poprawiać swoją wydolność w czasie. Dieta a sport- jak więc wygląda ta zależność?

Jadłospis dla sportowca powinien być dobierany indywidualnie

Ciężko jest mimo wszystko ustalić jedną, najlepszą dietę dla sportowca, gdyż w zależności od tego, jaką dyscyplinę się trenuje mamy do czynienia z innym zapotrzebowaniem na konkretne składniki pokarmowe. Duże znaczenie w układaniu jadłospisu będzie więc miało to, jaką dyscyplinę trenujemy i co chcemy osiągnąć. W układaniu odpowiedniej diety pomocne jest także badanie zwane analizą składu ciała. Pozwala ona dowiedzieć się, jaki procent naszego ciała stanowi tłuszcz, co również pomaga w ustalaniu odpowiedniej dla nas diety. Dlatego też w momencie, kiedy trenujemy naprawdę bardzo intensywnie i kiedy zależy nam na tym, aby osiągać coraz lepsze wyniki, najlepszym rozwiązaniem jest udanie się do dietetyka. Wówczas, opracowana dieta dla sportowców zostanie nam dobrana w całkowicie indywidualny sposób.

Zobacz również   Choroby psychiczne i związki. jak żyć z osobą chorą?

Trening a zdrowe odżywianie- ale jaki trening?

Ten rodzaj aktywności fizycznej, jaką podejmujemy jest tutaj kluczowy.

 

  • Sposób odżywiania się dla atlety, kulturysty, osoby trenującej crossfit i spędzającej dużo czasu na siłowni.

W przypadku takich treningów duży nacisk kładziemy na odpowiednią ilość białka w diecie i tak komponujemy jadłospis, aby znalazła się go ponadprzeciętna ilość w tym, co jemy. Może to być nawet około 30% wszystkiego, co zjadamy. Białko jest bowiem budulcem mięśni, osoba trenująca na siłowni będzie więc potrzebować go więcej do tego, aby te mięśnie rozwijać. Białko może być dostarczane do organizmu w formie nabiału, owoców morza czy chudego mięsa. W diecie kulturysty mniejsze znaczenie (ale nie marginalne) mają węglowodany i tłuszcze.

Zobacz również   Co jeść i pić aby skóra pięknie wyglądała?

 

  • Sposób odżywiania się osoby trenującej wytrzymałościowo, na przykład biegaczy długodystansowych.

Taki rodzaj aktywności jest zupełnie inny i inne też będą potrzeby organizmu osoby, która tak trenuje. Podczas treningów wytrzymałościowych organizmowi potrzebna jest energia, która będzie stopniowo uwalniana do organizmu, a mniejsze znaczenie będzie miało białko. Dlatego też w diecie sportowca wytrzymałościowego powinny znaleźć się większe ilości węglowodanów złożonych, które będą w stanie dostarczyć organizmowi energii, której potrzebuje. Natomiast białko warto suplementować w momencie, kiedy organizm jest w stanie regeneracji, czyli po treningach tak, aby odżywić mięśnie. W tym rodzaju diety najmniejsze znaczenie mają tłuszcze.

 

  • Dieta dla osób uprawiających bardziej statyczne sporty.

Takie dyscypliny również cieszą się dużą popularnością. Mogą to być sesje jogi bądź też rozciąganie się. W takim przypadku wydatek energetyczny organizmu nie jest aż tak wysoki. W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem jest zbilansowana dieta bogata w owoce i warzywa, gdzie raczej unikamy potraw ciężkich i wzdymających. Chodzi bowiem o to, aby czuć się lekko. Unikamy także przejadania się, bardzo pikantnych potraw, a także żywności mocno przetworzonej.

Zobacz również   Torbiel bakera – przyczyny, objawy, rozpoznanie, leczenie cysty bakera

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wykryto blokadę reklam!!!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam. Prosimy, wesprzyj nas, wyłączając blokadę reklam.