mar 14, 2018

Posted by in Porady, promowane | 0 Comments

Niedobór witamin z grupy B

Niedobór witamin z grupy B

Witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Co warto wiedzieć na temat witamin z grupy B? Zapraszamy do lektury.

Cecha wspólna
Wszystkie witaminy z grupy B w wielkim stopniu wspierają układ nerwowy, co jest bezpośrednio związane ze stanem zdrowia psychicznego i konsekwencje niedoborów którejkolwiek z witamin są wspólne dla wszystkich i powodują: stany osłabienia oraz zmęczenia, roztargnienie, bezsenność. Wśród objawów wymienia sie również otępienie, rozdrażnienie, stany lękowe mogące przybrać formę urojeń, niepokój, hiperaktywność, depresję, kłopoty z pamięcią, koncentracją, a nawet opóźnienie umysłowe (u dzieci).

Deficyty i braki
Niedobór witaminy B1 powoduje zaburzenia pracy układu krążenia (kołatania serca, powiększenie mięśnia sercowego, obrzęki rąk i nóg) i układu pokarmowego (brak apetytu, nudności, wymioty, biegunka, bóle brzucha i spadek masy ciała).

Niewystarczająca ilość witamin B2 i B3 powoduje problemy z wzrokiem, wystąpienie zmian skórnych, kłopoty z błonami śluzowymi, spowalnia metabolizm i powoduje biegunki.

Niedobór witaminy B4 (cholina) ma wpływ na układ oddechowy i kontrolowanie pracy mięśni.

Niewystarczająca ilość witaminy B5 (kwas pantotenowy) wpływa na zaburzenia widzenia oraz osłabienie wzroku, problemy związane z układem ruchu (może wystąpić ból i sztywność w stawach, mrowienie i skurcze), problemy z włosami, skórą oraz paznokciami, nieprawidłowe funkcjonowanie układu trawiennego i krwionośnego, szybkie męczenie się, zwiększoną podatność na zakażenia oraz długie gojenie się ran.

Niedobór witaminy B6 powoduje z kolei zmniejszenie odporności organizmu, stany zapalne skóry, anemię. Deficyt tej witaminy może byc przyczyną powstania kamicy nerkowej, nudności, wystąpienia odruchów wymiotnych, kołatania serca. Warto również wiedzieć, iż niedobór witaminy B6 zwiększa ryzyko powstawania nowotworów i nieprawidłowości w budowie kości.

Niedobór witaminy B7 (biotyna, witamina H) powoduje zmiany skórne, wypadanie włosów, podwyższony poziom cholesterolu oraz stany zapalne jelit.

Brak witaminy B8 (inozytol) ma ogromny wpływ na tzw. insulinowrażliwość.

Deficyt witaminy B9 (kwas foliowy) spowalnia wzrost i odbudowę komórek, zmniejsza ilość czerwonych krwinek, powoduje problemy z układem pokarmowym (zaburzenia trawienia i wchłaniania składników odżywczych, niedożywienie, biegunka, brak apetytu), stany zapalne języka oraz błony śluzowej warg, bóle głowy, kołatanie serca i przedwczesne siwienie.

Niedobór witaminy B12 to złożony zespół chorobowy, który wpływa na układ nerwowy, przewód pokarmowy i osłabienie organizmu. Witamina B12 w tabletkach pomaga zwalczyć takie dolegliwości jak: mrowienie i drętwienie palców dłoni i stóp, osłabienie, zaburzenia czucia dotyku, upośledzenie czucia temperatury i bólu, utrata czucia smaku, pieczenie języka, brak apetytu, spadek masy ciała, osłabienie organizmu (bladość skóry i błon śluzowych, przyspieszenie akcji serca, zawroty głowy i szybkie męczenie się). Niedobór tej witaminy jest także przyczyną powstawania zmian zwyrodnieniowych rdzenia kręgowego, nerwów obwodowych, a także anemii.

Źródła witamin z grupy B

Witaminy z grupy B możemy znaleźć przede wszystkim w takich produktach spożywczych jak fasola, orzechy, jaja, drób, mleko sojowe, ryby, wątróbka, owsianka, szpinak. W przypadku niedoborów warto sięgać po naturalne suplementy diety, które szybko pozwolą uzupełnić ich braki. Na co dzień pamiętajmy jednak o odpowiednio zbilansowanej diecie opartej na wymienionych wyżej składnikach, która jest najlepszym źródłem witamin z grupy B.

Źródło: Sklep ze zdrową żywnością online – Ekoplace24.pl

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>