sie 2, 2018

Posted by in Artykuły sponsorowane | 0 Comments

Kasza kuskus – czym jest, właściwości, jak jeść

Kasza kuskus – czym jest, właściwości, jak jeść

Kasza kuskus – któż nie zna tych małych żółtych kuleczek, które wystarczy zalać wrzątkiem i po chwili można spożyć. Jej nazwa jest trochę myląca. Osobom, które jej nie znają, może sugerować, że to kasza z kukurydzy. Nic bardziej mylnego. Co to jest kuskus, jakie ma właściwości i jak go jeść?

Kuskus – co to jest

Nazywany kaszą, tak naprawdę wcale nią nie jest. Przez współczesne metody produkcji bardziej przypomina makaron niż kaszę. Jest wytwarzany z pszenicy durum. Nazwa kuskus dotyczy nie tylko tych małych kuleczek, ale również przygotowanego z nich tradycyjnego, północnoafrykańskiego dania, podawanego zazwyczaj z gulaszem. Pochodzi od arabskiego słowa „keskes” czyli naczynia, w którym przyrządza się potrawę lub też od słowa „kaskasa”, które z kolei oznacza „tłuc, rozbijać”. Dla muzułmanów kuskus jest symbolem szczęścia i bogactwa. Jest podawany podczas różnych rodzinnych uroczystości. Pochodzi prawdopodobnie z krajów północnoafrykańskich i jest tradycyjnym produktem w kuchni marokańskiej, algierskiej czy libijskiej. Szybko stał się popularny również w krajach Bliskiego Wschodu. Do Europy sprowadzili go i rozpropagowali Francuzi. W końcu dotarł również do Polski i u nas także stał się składnikiem wielu potraw.

Kuskus – właściwości

Kuskus ma wiele cennych właściwości. Jego zaletą jest lekkostrawność, dzięki czemu jest idealny dla osób mających problemy z układem pokarmowym, a także dla małych dzieci i osób starszych. Ponadto kuskus jest dobrym źródłem:

  • żelaza;
  • białka;
  • witamin z grupy B;
  • witaminy E;
  • kwasu foliowego i pantotenowego;
  • magnezu;
  • potasu;
  • wapnia;
  • fosforu;
  • manganu;

Zawiera przy tym stosunkowo niewiele tłuszczów, a co za tym idzie, nie ma cholesterolu. Warto łączyć kuskus ze źródłami witaminy C, co pomoże lepiej przyswajać zawarte w nim żelazo. 

Niestety, żeby nie było tak różowo, kuskus nie jest pozbawiony pewnych wad, a mianowicie:

  • jest to produkt zbożowy, więc dość kaloryczny – w 100 g suchej kaszy jest 376 kcal. 1 szklanka ugotowanej kaszy, o masie 173 g, zawiera 176 kcal.;
  • ma dość wysoki indeks glikemiczny – po ugotowaniu wynosi on 65, więc powinni uważać na niego diabetycy;
  • zawiera stosunkowo mało błonnika w porównaniu do innych kasz – tylko 5 g na 100g kuskusu;

Kuskus – jak jeść

Kuskus jest łatwy w przygotowaniu i można go podawać na wiele różnych sposobów. 

Kuskus – przygotowanie

Tradycyjnie kuskus powinien być gotowany na parze, a nie w wodzie czy zalewany wrzątkiem, jak u nas. Jednak z myślą o osobach, które nie mają czasu na gotowanie, stworzono kuskus instant czyli ziarenka, które wystarczy zalać wrzącą wodą i poczekać 5 minut. Kuskus powinien potroić swoją objętość. Można go zalać również mlekiem lub bulionem, co poprawi jego smak. Dobry kuskus charakteryzuje się sypkością, lecz ten efekt jest trudny do uzyskania w przypadku wersji instant. Z tego powodu poleca się dodanie do niego oleju. 

Kuskus – jak jeść

Kuskus jest wykorzystywany do wielu potraw, zarówno na słono jak i na słodko. Niektórzy używają go nawet do wypieku ciastek. Kuskus, tak jak wszystkie kasze, jest znakomitym zamiennikiem jedzonych tradycyjnie na obiad w Polsce ziemniaków, a także ryżu czy makaronu. Może być zarówno dodatkiem do głównego dania jak i jego podstawą. Dla poprawienia smaku warto dodać oliwę z oliwek czy sok z cytryny. Kuskus chłonie mocno smak przypraw. Jest więc idealny do przygotowywania aromatycznych dań. Można go podawać zarówno na ciepło jak i na zimno. Poza tym, że jest zamiennikiem dla podstawowych elementów naszego obiadu, może być z powodzeniem stosowany jako farsz do papryki czy cukinii, do przygotowywania placuszków na słono jak i na słodko, a także do sałatek, zwłaszcza takich, które można zabrać na drugie śniadanie do pracy. Aby przygotować tradycyjną, marokańską potrawę, należy dodać do duszonych warzyw (bakłażana, cebuli, papryki) suszone owoce oraz charakterystyczne przyprawy, takie jak pieprz cayenne, kumin czy kolendra. Ma lekko orzechowy posmak, więc nadaje się z powodzeniem do deserów. Dobrze komponuje się właśnie z orzechami, jak również z miodem i owocami. 

Kuskus jest uniwersalnym, a co najważniejsze łatwym i szybkim do przygotowania produktem. Zawiera wiele wartościowych składników odżywczych. Będąc źródłem węglowodanów i białka, świetnie nadaje się na wartościowe posiłki dla osób aktywnych sportowo. Jest bardzo smaczny. To dobry produkt, by przekonać niejadka do jedzenia, jak również stopniowo przekonywać do kasz dzieci, które za nimi nie przepadają. Choć nie do końca jest kaszą, powinien polubić go każdy miłośnik kasz. 

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>